onsdag 29 oktober 2008

Där tvivlet gror


Jag hade läst många positiva recensioner om Där tvivlet gror av Thomas H. Cook innan jag läste boken, och hade därför ganska höga förväntningar. Tyvärr blev jag inte så imponerad. Visst, handlingen är intressant, men språket eller berättarstilen eller något annat gör att jag inte blir så gripen som jag hade önskat. Boken känns mer som ett reportage än en skönlitterär bok, vilket inte alltid är en nackdel, men just i det här fallet vinner inte berättelsen på det. Inte så att boken på något sätt var dålig, men den hade kunnat vara bättre!

Temat är som sagt intressant - vad gör man om man börjar tvivla på någon närstående? Om din son misstänks för ett fruktansvärt brott, och du själv inte är övertygad om hans oskuld? Om du börjar tro att han kan vara skyldig - vad gör du för att förhindra att det händer igen? Den här boken passar nog bra i ett klassrum eller i en bokcirkel, det finns många intressanta frågeställningar att diskutera i den.

Betyg: ♥♥♥

Inga kommentarer: