onsdag 5 november 2008

En oväntad fördel

Tyska pocketböcker har ett plus jag inte hade räknat med - kvaliteten på papper och bindning är mycket högre än i svenska. Sidorna är tjockare och lite vitare, trycket är lite snyggare, och sidorna sitter faktiskt fast ordentligt i bokryggen. Är det bara jag som tycker det, eller har kvaliteten på svenska pocketböcker blivit sämre på senare år? På somrarna nu för tiden händer det titt som tätt att sidorna trillar loss en solig dag på stranden, och att man helt plötsligt har en bok med lösbladssystem - inte alls smidigt. Visserligen är en pocket billig, men jag skulle nog hellre lägga till några kronor och veta att boken höll för att läsas i solen, eller för en omläsning om 20 år. Antar att pocketböcker är tänkta som slit och släng-varor, men jag vill faktiskt spara mina, länge!

1 kommentar:

Marianne sa...

Du har helt rätt, tyska pocketböcker är stadigare, man får nästan ta till våld för att kunna ha sönder dem.

Nja, de svenska har väl alltid varit ganska klena? Eller är det möjligen de gamla och torra jag tänker på, de där sidorna rasar ut så fort man öppnar dem?