söndag 3 augusti 2008

Shantaram


Så har äntligen även jag, långt efter alla andra och långt efter att jag klickade hem mitt ex på rean i januari, läst den fantastiska Shantaram av Gregory David Roberts! Någon närmare presentation av boken lär inte behövas, efter alla lovord av den här boken var jag ganska inställd på att besviken, som man brukar bli när förväntningarna är höga. Men, Shantaram lever verkligen upp till det beröm den fått. Underbar beskrivning av Indien, av ett livsöde långt ifrån vår egen verklighet, och av en mängd intressanta personer. Författaren lyckas till och med få mig att tycka att ett gäng mafiosos verkar vara väldigt sympatiska personer, trots att de sysslar med mord och andra ruskigheter.

Inga invändningar då? Jo, kanske att 930 sidor är väl mastigt hur bra boken än är, främst av två anledningar:

  • Jag är rastlös och vill hinna läsa många fler böcker under sommaren
  • Formatet blir en smula ohanterligt. Försök hitta en bra ställning på stranden som fungerar för att läsa en sådan tegelsten!

Har du inte läst den ännu så har du något att se fram emot!

Betyg:

2 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Åja, den var fin, men du har helt rätt i att man vill hinna genom många böcker :)Och väldigt otymplig är den också, det kommer man inte ifrån!

Anna sa...

Jag får skylla mig själv som sparade den till strand-tider, men jag ville samtidigt kunna njuta av den utan att vara stressad över jobb och annat.