måndag 18 augusti 2008

Mina svar - Pocket & Prassel 2.0

Här är mina svar på Pocket & Prassel 2.0-frågorna. Hoppas att min hemliga bokvän inte blir alldeles förvirrad. Jag finns på bloggboken [at] gmail [punkt] com om det är något du vill veta...

Vilken genre är du mest förtjust i?
Jag läser det mesta, utom sci-fi och fantasy (tja, förutom Harry Potter då). Jag är lite av en periodare, ibland blir det väldigt mycket deckare, ofta i samband med att det är fullt upp på jobbet och jag vill ha något lättsmält, ibland blir det bara andra saker. Det mesta från chic-lit till Nobelpristagare finns i hyllan, och slukas efter humör och ork.

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
När det gäller deckare har jag nog allt av Peter Robinson och flera av de svenska författarna. Jo Nesbø är en nyfunnen favorit, men även där har jag varit snabb på att klicka hem böcker…

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Jag gillar egentligen inte skräckisar så mycket, men Twilight-serien har jag blivit nyfiken på efter att ha läst många hyllningar i bloggvärlden.

Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Böcker i stil med som "Pojken som kallades Det", eller fler böcker om Mia Eriksson (har man inte mjölkat den historian på all substans för länge sedan?). Är inte heller något stort fan av historiska böcker.

Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Jag är säkert den enda som ogillar Paul Auster. Dessutom blev jag inte direkt överförtjust i Ali Smith efter ”Jag är allt du drömt”.

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?
Kärlek het som chili skulle jag gärna läsa!

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?
Javisst! Har inget emot begagnade böcker, men skulle själv aldrig kunna skiljas från mina.

Läser du andra språk än svenska?
Engelska går bra, det är bara på grund av lathet jag inte läser fler böcker på engelska. Nu blir det mest när jag är för otålig för att vänta på översättningen, som t.ex. med Harry Potter. Har också som mål att läsa några böcker per år på tyska, men då får det inte vara allt för avancerad litteratur. Det går lååångsamt…

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?
TE! Har försökt lära mig dricka kaffe, men det är bara att inse, jag blir aldrig vuxen. Gillar de flesta teer, fast allra helst dricker jag något friskt och fruktigt.

Vilken slags godis gillar du?
Det enda jag verkligen inte gillar är lakrits, annars slinker det mesta ner (alltför lätt…). Choklad, Ahlgrens bilar, skumtomtar och surisar är favoriter! Just nu är jag barnsligt förtjust i Plopp med tutti frutti-smak. Förstår inte varför, det är sött så det gör ont i tänderna och jag brukar föredra mörkade choklad.

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?
Jodå, fast finns det en skål med vanligt godis bredvid naturgodiset lockar den mera.

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?
Nej.

Annat som du vill lägga till..?
Har varit ganska flitig (alltför flitig skulle M hävda...) på att köpa det som kommit ut i pocket senaste året, så säkraste sättet att överraska mig med något nytt är att skicka en pocket som inte är alldeles nyutkommen! Eller så klart, sånt som kommer ut under hösten. Har gett mig själv köpstopp, det SKA hålla under hela Pocket & Prassel 2.0-perioden.

Inga kommentarer: