tisdag 9 september 2008

En kik genom dörrposten

I mitt barndomshem fanns det alltid ett bibliotek, vilket jag saknat skarpt sedan jag flyttade hemifrån. Hittills har våra lägenheters få rum behövts till annat, men i maj flyttade jag och M från vår lilla 2:a till ett parhus, och äntligen fick vi plats för ett bibliotek! Ännu så länge är det inte så ombonat som jag skulle önska, men vad tror ni, visst har det potential!?



Nya bokhyllor fick det bli också, de gamla hade blivit för små. Tack vare att M grovt överskattade min lilla samling finns det numera gott om plats för nya böcker - en väldigt bra ursäkt för att titta in på Bokus titt som tätt...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det ser fint ut!! Vad jag längtar efter ett eget hemmabibliotek!

Klara sa...

Hej - har nyss hittat hit!

Det ser jättebra ut! Det är bättre med för mycket utrymme (och det fylls ju ändå efterhand) än för lite! Har precis köpt bokhyllor också så att jag nu får en renodlad BOK-hylla och sen en kontorshylla - känns skönt! Bokhyllan blir så mycket mysigare!

Att pyssla om i bokhyllan och ordna det så att det blir mysig är ju en trevlig syssla! Och att ha en hörna som ni har - har jag också - är supermysigt! Upplagt för mysiga läskvällar i höst!

Anna sa...

hemliga bokvännen: jag njuter verkligen av mitt bibliotek, hoppas att du också får ett!

klara: kul att du har hittat hit! Ja, att fylla bokhyllan är ju inte så svårt, det brukar liksom sköta sig självt...

Anonym sa...

Oj så fint och ordentligt ordnat! Och så många böcker! =) Den som ändå hade plats för ett eget bibliotek...

Marianne sa...

Vad är det för mått på hyllan?
Höjden spelar ingen roll, med längden åt olika håll?

Jag funderar på att skaffa nya hyllor efter flytten. Långt till dess, men det är redan kul att kika i möbelkataloger, och den här hyllan tror jag att jag såg på ikea.se men utan angivna mått.

Rätt inställning, för övrigt. Klart att en bokhylla måste fyllas!
:-)

Anonym sa...

Å så mysigt det ser ut! Där skulle jag kunna spendera mången timmar. :)

Anna sa...

therese: Tack!

marianne: det är vanliga "Billy" från IKEA, fast med en extra påbyggnad på höjden (motsvarar ett extra hyllplan). Bokhyllorna är 80 cm breda och 28 cm djupa. Hörnhyllan är bara 40 cm bred.

Vi letade själva jättelänge efter bokhyllor. Ville egentligen ha några mer påkostade, med snyggare finish, men ikeas fick duga efter att jag insåg hur HIMLA mycket dyrare konkurrenternas alternativ var. Fördelen med Billy är att de är rätt flexibla, och att de antagligen kommer finnas i många år om man vill komplettera så småningom.

snöfrid: Tack! Tja, en å annan timma blir det i den där fåtöljen...

Marianne sa...

Aha, en Billy!
Väldigt fint med hörnhylla, tycker jag.

Anna sa...

marianne: Tack tack!