tisdag 16 september 2008

der Kindersammler



När det gäller
der Kindersammler av Sabine Thiesler kan jag bara hålla med bokmoster - vilken bra deckare! Jag hade svårt att släppa boken, vilket är ett bra betyg när jag läser på svenska och ett ännu bättre betyg om man tänker på att det här är första boken jag läst på tyska! När jag väl vant mig lite glömde jag nästan (fast bara nästan) av att den var på tyska. Språket i boken är vardagligt och ganska enkelt, så om du har planer på att börja läsa på tyska är det här definitivt en bra bok att börja med.

Jag gillar den här typen av deckare, där förtfattaren inte grottar ner sig i blod och snaskiga detaljer, men som trots det är väldigt spännande och obehagliga. Delar av boken läste jag när M var bortrest och jag skulle sova själv - det var ingen bra idé!

Betyg: ♥+

6 kommentarer:

Marianne sa...

Tänkte väl att du skulle gilla den här!

Hur gick det med språket? Inga större problem, skulle jag tro :-)

Anna sa...

Hej marianne! Nej det gick verkligen över förväntan bra att läsa på tyska! Så bra att jag hade svårt att få ihop den ordlista som man ska göra som en del av redovisningen på kursen. Inte för att jag förstod precis alla ord, men av sammanhanget kunde jag oftast lista ut vad de betydde (eller i alla fall tillräckligt för att förstå stycket) och jag gillar inte att stycka upp läsningen med att slå i lexikon. Vill hellre försöka förstå av sammanhanget och så småningom lära mig orden när man sett dem ett par gånger. Fast det kanske bara är lathet...

Nästa vecka ska jag till Schweiz med jobbet och tänkte passa på att shoppa lite nya böcker då!

Marianne sa...

Nja, ordlista kan du ju göra i efterhand och t.ex. ta med ord som du tror att du inte hade förstått utan ett sammanhang, eller sådana som du anar att de andra på kursen inte kan.


Schweiz? Låter kul, där har jag inte varit på nästan 20 år ...

Bokmoster sa...

Vad kul att du också gillade den! Tydligen har författaren ny bok på gång i januari - Die Totengräberin. En mordisk, försmådd kvinna får nog av sin otrogne make och återigen hamnar vi i Toscana. Spännande!

Schweiz? Där har jag aldrig varit... Grymt avundsjuk på shoppingtillfället. det får nog bli en sväng in på bol.de som tröst! ;-)

Marianne sa...

"Heaven has no rage like love to hatred turned, Nor hell a fury like a woman scorned."
(William Congreve)

Låter väldigt lovande, mera Thiesler får det bli i hyllan. Ska bara läsa Hexenkind först. Snart.

Anna sa...

bokmoster: Vad kul, då har man något att se fram emot i januari!

Tröstshopping av böcker är alltid en bra medicin! Fast lite ångestframkallande också när högen av olästa böcker bara sväller och sväller...