onsdag 17 juni 2009

Tre sekunder

Jag köper sällan inbundna böcker, men det finns författare vars böcker jag inte har tålamod att vänta på tills de ges ut i pocket. Roslund & Hellström tillhör definitivt den lilla gruppen, och så fort jag såg att deras nya bok Tre sekunder gick att förhandsbeställa på Bokus gjorde jag det.

Tre sekunder handlar om Paula, en man som lever ett minst sagt krångligt liv. Han ska inte bara hinna hämta och lämna på dagis och ta hand om sin familj, han är samtidigt polisens infiltratör i den polska maffia som verkar i Stockholm. Han lever med en visshet om att minsta felsteg innebär hans dödsdom - han ser det hända andra och vet att tre sekunder är vad det tar att dö. Han spelar kriminell, vilket bara någon som är kriminell klarar, och är beroende av att högt uppsatta människor sanktionerar hans handlingar för att förhindra andra och värre brott. Han vet dessutom att om något går fel står han ensam, att ingen kommer att tacka honom för hans goda insatser. Hur någon kan välja ett sådant liv övergår mitt förstånd.

Det är svårt att skriva om handlingen utan att avslöja för mycket. Är riktigt upprörd när jag läser delar av boken, och känner starkt för Paula i den situation han hamnar i, kriminell eller inte. Någonstans anar jag upplösningen en bit in i boken, men trots att storyn har inslag som är aningen förutsägbara hålls spänningen uppe och jag sträckläser boken för att få veta hur den slutar. Eller kanske sträckläser jag för att jag inte kan låta bli - få deckare har så hög kvalitet på språket som Roslund & Hellströms. Som vanligt uppfyller de mina förväntningar på alla plan, och jag ser redan fram emot nästa bok av författarduon.

2 kommentarer:

fia sa...

Har fortfarande inte läst något av dem, men har en av deras böcker liggandes hemma i läshögen. Ska bli spännande att läsa, har hört mycket gott om dem!

Anna sa...

Hoppas att du gillar dem - själv gillar jag de första tre bäst, även om de också är jobbigast att läsa.