måndag 8 juni 2009

Sommarpåse Lyx - frågeformulär

Här är mina svar på frågeformuläret till Sommarbok Lyx. Om min hemliga bokvän har fler frågor finns jag som vanligt på bloggboken snabel-a gmail punkt com.

Har du någon önskebok?
Jag har hört mycket gott om "Kärlek het som chili", men inte lyckats få tag på något ex. av den. I övrigt varierar titlarna jag suktar efter ganska friskt.

Vilken är den bästa bok du gett bort?
Omöjligt att säga - vet att jag fick mamma att gråta till "Tusen strålande solar", så det är i alla fall en bokpresent som skapade känslor.

Skulle du kunna tänka dig att ta emot beg. böcker?
Jag vill säga ja av ädla miljöskäl, men i ärlighetens namn är det inget som går upp mot en bok med oknäckt rygg som doftar nytt papper och trycksvärta...

Läser du på andra språk än svenska?
Japp, på engelska och inte alltför komplicerade böcker (mest deckare) på tyska.

Lyssnar du på böcker?
Nej. Jag har verkligen försökt, men det går för långsamt. Jag tappar fokus och tänker på andra saker i stället, så missar jag halva storyn.

Vad tyckte du om att få i paket när du var liten?
Böcker så klart! Och burkar med gröna oliver - en julafton fick jag 10 burkar av mormor att snaska på alldeles själv. Lycka!

Har du gett bort något i present, som du egentligen själv skulle ha velat ha?
Absolut - har svårt att köpa sånt jag själv inte skulle kunna tänka mig, så de flesta presenter jag ger bort skulle jag gärna behållit.

Vilken slags smycken gillar du?
Använder väldigt få smycken, men de gånger jag hittar något jag gillar är det enkelhet som gäller. Rena linjer, raka kanter, inget bling-bling och sällan färger.

Samlar du på något?
Böcker och glada minnen.

Annan sysselsättning - än att läsa böcker?
Det tog 28 år innan jag fattade det, men nu för tiden gillar jag faktiskt att träna. Boxas en del och springer då och då. Vandrar, men saknar sällskapet av min gamla hund - kanske blir det valp snart?

Vad gör du en perfekt sommardag?
Vandrar i Schweiziska alperna på dagen, och sitter men en bra bok i knät och ett glas vin i handen på kvällen.

Favoritfärg?
Färg och färg, älskar svart! Naturfärger som lugna gröna nyanser gillar jag också. Har aldrig gillat typiska tjejfärger som rosa och lila.

Favoritland?
Kan omöjligt välja ett land! Alla de länder jag varit i har sin charm, men jag gillar västeuropeiska länder i allmänhet - Schweiz, Italien, Tyskland, Spanien och Sverige så klart. Stora landet i väst gjorde inget vidare intryck på mig.

Favoritfilm och favoritteveserie?
Jag tittar extremt lite på TV, skulle nog inte ens sakna burken om den gick sönder. Senaste filmen som gjorde starkt intryck var Slumdog millionaire, teveserier tittar jag inte alls på, med undantag av något Vänner-avsnitt på dvd ibland.

Var föddes du?
I Skövde - sedan dess har jag bytt stad över tio gånger.

Vilken plats på jorden gillar du bäst?
På en fantastisk strand utanför Motala, där Vätterns vatten är kristallklart och dit få människor hittar landvägen.

Är du allergisk mot något?
Nej.

Favoritgodis?
Mörk choklad! Gillar egentligen det mesta utom lakrits och viol.

Favoritdrink eller favoritdryck?
Rött vin. Var farligt nära ett coca-cola beroende för några år sedan och tycker fortfarande att cola är bland det godaste som finns, men försöker låta bli att peta i mig det.

Rent allmänt så gillar jag...
M, mitt jobb, att resa, omtanke, mitt hem, vovvar och de flesta andra djur, min nya bil, mina vänner, gott te, fina pennor, Uppsala, roliga bloggar och god mat.

Rent allmänt så ogillar jag...
Jantelagen, missunsamhet, negativ stress, att tiden aldrig räcker till, öl, kaffe (fast jag älskar doften av nyrostade bönor), att känna mig ur form, tidsbrist och lögner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det är jag som är din hemlige bokvän. Jag undrar vilka genrer du helst läser och vilken genre du helst inte vill ha böcker ur?

Anna sa...

Hej! Vad spännande!

Jag läser egentligen det mesta, men helst böcker som utspelar sig i hyfsat modern tid. Historiska romaner eller "kostymberättelser" är inte riktigt min grej. Snyfthistorier av typen "Pojken som kallades det" är inte heller någon favorit, men annars är det allt från deckare till nobelpristagare som hamnar i bokhyllan. Deckare är kanske den genre som jag läser flitigast, men vanliga romaner gillar jag också.

Hoppas att det hjälpte lite!

Lisa sa...

En icke bokrelaterad kommentar: Blir väldigt nyfiken på vad det kan vara för Vättern-strand du syftar på..!? :)