måndag 15 juni 2009

Sommardöden

Efter Mons Kallentofts förra bok, Midvinterblod, såg jag fram emot andra delen i den utlovade trilogin om kriminalaren Malin Fors. Jag blev inte besviken, Sommardöden var precis lika spännande som första boken i serien, och språket lika fängslande. Mons skriver deckare som är poetiska, och även om det tog mig en stund att få flyt i läsandet gillar jag hans sätt att skriva.

Att boken utspelar sig i mina gamla hoods, Linköping, gör den så klart ännu roligare att läsa. Varenda gata och plats som nämns är bekant, och genom hela historien ser jag tydligt framför mig hur det ser ut där poliserna befinner sig för tillfället. Det är en lite märklig känsla att läsa om mord som utspelar sig på platser där man varit - i alla fall om man inte kommer från huvudstan och är van!

2 kommentarer:

boksnoken sa...

Jag fick hem Sommardöden idag, ser fram emot att läsa den!

Anna sa...

Hoppas du också tycker om den!