söndag 4 januari 2009

Kursen i tyska avklarad - om jag får godkänt vill säga!

Sista kursboken i Deutsche Krimis 1 blev Der Hahn ist tot av Ingrid Noll. Nu är jag förhoppningsvis klar med kursen, även om jag definitivt kommer att fortsätta läsa på tyska! Kursen fyllde helt klart sitt syfte att få mig att komma igång med läsningen på tyska, för trots att jag gärna ville blev det inte av eftersom det var så mycket lättare att välja en svensk bok. Lat som jag är behöver jag en deadline för att verkligen få tummen ur! Nu när jag vet att jag tar mig igenom en tysk deckare utan större problem kommer det gå lätt att hålla tempot uppe, men det ska bli skönt att slippa rapportera varje läst bok så noga (därav ordet förhoppningsvis ovan).

Tyvärr tyckte jag sämre om sista kursboken än om de övriga tre jag läste under hösten 2008. Der Hahn ist tot klassas som en krimi, men är snarast en farsartad historia om en medelålders dam som blir besatt av en man, och som kliver över lik för att få honom. Historian är minst sagt skruvad, mord efter mord begås utan att den tröga polisen verkar koppla samman händelserna.

Jag vrider lite obekvämt på mig under läsningen. Bokens berättarjag framställs som en ganska osympatisk person och trots att hennes livsöde är tragiskt känner jag ingen sympati med henne. Jag har också svårt att leva mig in i hur man an bli så förhäxad av en person man aldrig ens har pratat med som Rosi blir av Witold. Att hon dessutom, kanske inte med så stor framgång men ändå, till viss del lyckas ta kontakt med honom och upprätta någon slags relation med honom verkar ganska otänkbart. Nej, den här boken är lite för skruvad för mig!

Betyg: ♥♥

Inga kommentarer: