onsdag 7 januari 2009

Året som gick - någon slags sammanfattning

Bättre sent än aldrig - någon slags sammanfattning av året som gick. Börjar i juni, vad som hände när innan jag började blogga kommer jag inte riktigt ihåg...

juni
Jobbade som en galning innan semestern, vi var två personer på fyra mans arbete och många timmar övertid blev det. Detta gav en elak nackspärr första dagen på semestern. Därutöver började vi sommaren med en vattenläcka i nya huset. Dålig start.

juli
Semester hela månaden, men många önskemål från familjerna gjorde att vi inte hann med oss själva, förutom en vecka i Åre. Har lovat mig själv att inte ge bort så mycket av min tid nästa sommar - jag behöver den själv! Tröttnade till slut på regnet och tog in på spa, vilket räddade det som var kvar av ledigheten. Blev besviken på Bittert arv av Kiran Desai, men lite gladare igen efter att ha läst om favoritpolisen Harry Hole.

augusti
Började jobba igen. Fyllde 29 och firade 2-årig bröllopsdag. Var gräsänka ganska mycket, men hann därmed med lite läsning. Skrattade och grät mig igenom Marley och jag, gillade Hatet även om den var jobbig att läsa, och tog mig äntligen tid att läsa fantastiska Shantaram, långt efter alla andra. Anmälde mig snabbt till Pocket & Prassel 2.0 när Enbokomdagen annonserade andra rundan i detta roliga!

september
Läste min första deckare på tyska, der Kindersammler, och gillade den skarpt! Fick första paketet i Pocket & Prassel och tillbringade hela nio dagar i vackra Interlaken i Schweiz. Fick också någon slags befodran (om man nu kan kalla det så när man mer eller mindre ofrivilligt blir vald för att det inte finns några andra) till projektledare. Ser fram emot nästa lönesamtal, det måste väl innebära påökt, eller hur!?

oktober
Nya rollen på jobbet innebar många resor till Tyskland. Oktober verkar ha varit en bra läsmånad, nästan bara 4:or i betyg i bloggen. Blev också lite blondare, och fick veta att en av bästa vännerna ska gifta sig i april - i Damaskus! Jobbarkompisen åkte till USA på job-rotation, och M försvann till Tyskland för utlandstjänstgöring. Blev lite ensamt... Lärde känna en annan kollega bättre och hittade en trogen lunchkompis, som också gillar böcker!

november
Var gräsänka hela månaden, men flängde fram och tillbaka till Tyskland och träffade M ganska ofta ändå. Läste och älskade Tannöd och var för övrigt inne i någon slags ungdomsboksfas med Hey Dolly och Sen tar vi Berlin. Träffade sötaste D&E i München och hade en galen utekväll där.

december
Nya resor till Tyskland, både före och efter att M kom hem. Slutspurt innan jul och försenad inflyttningsfest precis innan alla försvann från stan. Lugn och skön jul hos svärföräldrarna. Fattade inte riktigt grejen med Kafka på stranden. Läste en packe deckare och avslutade (nästan) kursen i Deutsche Krimis.

För 2009 tänker jag

- fortsätta läsa på tyska, dock utan att behöva skriva gloslistor, puh
- försöka vara lite mer fokuserad i läsningen, har aldrig varit så rastlös och otålig som förra året
- avskaffa alla krav när det gäller läsningen - kursen var jättebra för att komma igång att läsa på tyska, men det är roligare att läsa helt utan deadlines och redovisningsskyldigheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så Shantaram var fantastisk, gött jag har precis fått hem den!

Anonym sa...

johan: Välkommen hit! Vad avundsjuk jag blir på dig som har Shantaram kvar - hoppas du tycker lika mycket om den som jag gjorde!