tisdag 5 maj 2009

Gäsp - i dubbel bemärkelse


Trött efter inlämning av mitt projekt på jobbet (äntligen!) stod en dag på en filt på gräsmattan högt på önskelistan. Med ut i trädgården följde En shopaholic får en syster av Sophie Kinsella. Chic lit var ungefär vad jag trodde att jag skulle orka med, och särskilt ansträngande var det inte att ta sig igenom shopaholic-boken. Jag önskade nästan att det skulle ha varit aningen mer ansträngande, för nu känns det som om Kinsella upprepar sig. Jag gillade verkligen första boken, En shopaholics bekännelser, och även de följande två om när Becky är i NY och om hennes bröllop fungerade, men i fjärde boken börjar konceptet kännas lite urvattnat. Man förfasas inte längre över hur korkad huvudpersonen Becky kan vara, utan gäspar bara lite trött när hon för femhundrafemtioelfte gången handlar alldeles för mycket onödigt krafs och ljuger för sin omgivning om det (ta ifrån henne kreditkorten, någon!). Nej, En shopaholic får en syster var ok för en riktigt slapp dag i solen, men nästa del i serien får nog vara för min del.

Inga kommentarer: