måndag 11 maj 2009

Fördjupade studier i katastroffysik


Det är konstigt - hypade böcker har en lite annorlunda effekt på mig. De skapar ett ha-begär som gör att jag nästan inte kan tänka på något annat - jag får ett akut behov av att läsa boken, men framför allt av att äga den. Tänker att jag måste beställa snabbt så att den inte tar slut, men ärligt talat, hur ofta händer det? Efter några dagar slinter vanligtvis beställarfingret och jag klickar hem boken jag suktar efter på någon av boklådorna på internet. Lyckan är stor när boken kommer hem, men sedan hamnar det i min ständigt växande sektion i bokhyllan för ännu olästa böcker. Och så blir den stående. Och stående. Och stående. Helt plötsligt är lockelsen att läsa inte alls lika stor. Kanske är jag rädd att bli besviken?

Fördjupade studier i katastroffysik av Marisha Pessl är just en sådan bok. Det finns knappast en bokblogg där denna bok inte blivit omskriven, vilket gjorde att jag drog mig om möjligt ännu längre än vanligt för att läsa boken. Det hade jag inte behövt göra, för jag gillade den verkligen. Trots att många av karaktärerna verkar ganska odrägliga, jag hade aldrigt stått ut att umgås varken med Aristokraterna eller med Blues pappa i verkligenheten, gjorde jag glatt sällskap med gänget under hela resan till mellanöstern.

Boken kräver en del av sin läsare, man skummar inte igenom den, men den är värd mödan. Har du gjort som jag och låtit den stanna i hyllan för olästa böcker länge så är det dags att plocka fram den!


4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

Jag var inte speciellt förtjust i boken, men jag känner igen det där med att hamstra på sig (hypade) böcker och sedan låta dem stå

Boktokig Eva Boström sa...

Jag hamstrar inte bara hypade böcker utan alla sorters böcker som jag dyker på. Men nu har jag börjat släppa taget om mina böcker, för jag inser att jag kan inte behålla alla böcker som jag har! Då måste vi skafa ett hus till! Fortfarande kommer lika många böcker hem till mig men jag har upptäckt Givandets glädje så många böcker lämnar mitt hem efter att jag läst dem! Jag behåller bara de som blivit extra speciella för mig på något sätt!

Den där boken har jag faktiskt tänkt läsa, men det har inte blivit av!

Anna sa...

Magix: Skönt att det finns fler än jag :-)

Boktokig: Jag är likadan, för mig är det nästan omöjligt att göra mig av med böcker. Det känns som att svika en vän, även om det är en bok jag inte tycker särskilt mycket om. Jag har i alla fall kommit så långt att jag i enstaka fall kan lägga ifrån mig böcker jag inte gillar, och dem kan jag dessutom göra mig av med.

Lisa sa...

Jag fungerar exakt likadant när det gäller hypade böcker..! Bara vill vill vill och måste ha dem, och sedan blir de stående i bokhyllan alldeles för länge. Fick just Pessls Fördjupade studier.. av min kille i födelsedagspresent (över ett halvår sen) och har sneglat, klämt, känt och bläddrat i den åtskilliga gånger sedan dess, men har inte kommit längre än så. Konstigt det där. Man längtar och vill, men det går bara inte. Hur är man funtad egentligen? :)