söndag 8 mars 2009

Flykten


I tonåren hade jag en period när jag slukade böcker om andra världskriget. Även Flykten av Rudolf Vraba tror jag att jag läste under den perioden, men den tål att läsas igen. Vrabas berättelse om hur han hamnade i Auschwitz, om hans tid i lägret och om hur han till slut flydde därifrån tillsammans med en vän är så viktig att jag hoppas att många läser den.

Det är svårt att förstå att de vidriga händelser som beskrivs i boken verkligen har inträffat, och omöjligt att föreställa sig hur det skulle vara att leva under de förhållanden som rådde i Auschwitz. Att vara utlämnad åt människor som tycker att ditt liv är värt noll och ingenting, och som kan välja att skicka dig i döden bara för att de är uttråkade en dag. Att leva med vetskapen att din överlevnad hänger på om du har tur eller otur, om du kan låta bli att reta upp fel person, eller om du kan skaffa dig rätt arbetsuppgifter. Att trots det kunna bevara hoppet om livet och hitta små glädjeämnen i vardagen - jag tvivlar på att jag hade varit så stark.

Inga kommentarer: