söndag 15 mars 2009

Ahhh vad skönt att vara hemma!


Har varit i Tyskland en vecka på kurs, och hur mycket jag än gillar att få träna på tyskan är det vansinnigt skönt att vara hemma igen... Mycket jobb och för lite sömn sätter sina spår, och jag känner mig alldeles avtrubbad idag.

Med på resan följde Peter Robinsons I djävulens sällskap - perfekt läsning på flygplanet och på hotellrummet efter alltför många timmars övertidsarbete. Som vanligt har Peter Robinson skrivit en deckare med bra driv i, lättläst men samtidigt spännande genom hela berättelsen. Jag gillar att läsa om Alan Banks, Annie Cabbot och de andra poliserna i Eastvale, och blev inte besviken den här gången heller. Den enda nackdelen jag kan komma på är att det var ganska många personer som figurerade i den här berättelsen, och stundvis hade jag svårt att komma ihåg vilka alla var. I djävulens sällskap är en fristående fortsättning på I ondskans spår, och har man läst den känner man igen en del av karaktärerna. I ondskans spår tillhör i ärlighetens namn inte mina favoriter bland Robinsons deckare - den är mer otäck än smart om man jämför med författarens övriga titlar, men i I djävulens sällskap hittar Robinson en bättre balans mellan skräck och intelligent story. En bra man-vet-vad-man-får-deckare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Borta bra men hemma bäst :-).

Anna sa...

Japp, precis så är det. Att bo i kappsäck har sin charm ibland, men det är rätt skönt att sova i sin egen säng ändå.