söndag 1 februari 2009

The end of Mr. Y


Årets snyggaste bok är helt klart The end of Mr. Y av Scarlett Thomas! Med sina svarta sidor och sitt snygga omslag var jag tvungen att titta på den en stund varje gång innan jag öppnade den. Fast alltför länge ville jag inte beundra utsidan, den här berättelsen fängslade mig verkligen och jag längtade efter att få veta hur allt skulle sluta.

Först och främst, den här boken är verkligen genomtänkt! Det är ganska djupa funderingar och teorier som författaren beskriver, om tid och rum, om tankevärlden och om vad allt i universum är uppbyggt av. Tidsresor, kvantfysik och relativitetsteorin vävs in i historien, men bli inte avskräckt för det, man behöver inte ha pluggat fysik för att förstå berättelsen! Att jag själv pluggat just fysik gjorde det kanske ännu roligare att läsa boken, inte minst för att jag blev imponerad av vilket enormt arbete författaren måste lagt ner på sin bok för att få historien att hänga ihop.

Men som sagt, man behöver verkligen inte vara fysiker för att läsa boken. Läs den som en vanlig roman, en spännande berättelse som passar oss boknördar - historien om en sällsynt bok vars läsare drabbas av en förbannelse. Läs om Ariels liv och kärlekshistorier, om sex, pengaproblem och om funderingar över livet.

Inga nackdelar då? Jo, ibland blir det lite för flummigt för min del, med resor i tid och rum och med dataspelskonsoller som dyker upp som hjälp. Fast det gör inte så mycket, jag kunde bortse från det och på det stora hela gillade jag verkligen den här boken!

Betyg: ♥♥♥♥+

6 kommentarer:

Bokmoster sa...

Ja, snygg bok, och den verkar bra också. Det där med litteratur, relativitetsteorin och flummiga tidsresor har fått mig att tro att jag skulle gilla den också. Tyvärr verkar mitt biblo inte få in den någon gång, så jag kanske ändå måste köpa den.

Anna sa...

Gör det! Den pryder bokhyllan, och förhoppningsvis gillar du även insidan :-)

Mårten sa...

Jag tyckte annorlunda:
http://pocketpocketpocket.blogspot.com/2009/01/jag-lste-scarlett-thomas-end-of-mr-y.html

Anna sa...

Mårten: Jag förstår dina synpunkter och kan hålla med till viss del. Jag tyckte dock att det positiva vägde över när jag läste boken.

mads sa...

Jag gillade den också, har inte läst fysik men blev väldigt sugen på att lära mig allt om kvantfysik.

Här är vad jag tyckte: http://bagarmossenberlin.blogspot.com/2009/01/end-of-mr-y.html

Har du läst Popco? Den är också av Scarlett Thomas. Här är vad jag tyckte om den: http://bagarmossenberlin.blogspot.com/2009/02/popco.html

Anna sa...

mads: Popco måste jag klicka hem omedelbums, tror att jag kan tycka ännu mer om den än om The end of Mr. Y av baksidetexten att döma...